تبلیغات محیطی چیست؟

یکی از مهم ترین استراتژی‌های بازاریابی تبلیغات و دیده شدن نام تجاری، استفاده از Out-Of-Home Advertising (OOH)  یا به اصطلاح تبلیغات محیطی است. تبلیغات محیطی به هر نوع تبلیغی که خارج از نقطه خرید Point Of Purchase (POP) انجام گیرد گفته می‌شود. به عبارت دیگر تبلیغات در فضای باز شکلی از رسانه است که در مکان‌های عمومی قرار داده می‌شود تا پیام شما را در مقابل مصرف کنندگان بلقوه قرار دهد. انواع مختلفی از تبلیغات خارج از خانه وجود دارد که با توجه به اهداف کمپین تبلیغاتی شما مزایا و معایب خود را دارند.

 

بیلبورد‌های شهری، عرشه پل‌ها، استرابورد‌ها، اتوبوس‌های شهری و... از جمله فضا‌هایی می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها برای یک تبلیغ محیطی خوب استفاده نمایید. با استفاده از تبلیغات محیطی می‌توانید آگاهی عمومی را نسبت به برند خود افزایش دهید و همین موضوع شانس شما را برای رسیدن به اهداف تجاری - اقتصادی‌تان افزایش خواهد داد.

 

انواع رسانه های تبلیغات را بخوانید

 

بیلبورد تماشاخونه - مازندران

اهمیت تابلوهای تبلیغاتی

فرض کنید تبلیغ شما بر روی یک بیلبورد شهری است. افرادی هستند که در روز‌ از نزدیکی مکان تبلیغ شما عبور خواهند کرد و تبلیغ و نام برند شما را خواهند دید این اتفاق باعث میشود برند شما در ذهن این افراد حک شود و این موضوع ارزش زیادی برای برند‌سازی خواهد داشت.زمانی که شما از محیط شهری و فضا‌های موجود برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده می‌کنید، در واقع نام برند و کسب و کار خود را در ذهن بیننده‌ها ثبت خواهید کرد.

 

بیلبوردهای تبلیغاتی

یکی از مهم ترین روش های تبلیغات محیطی تبلیغات بیلبوردی است. تبلیغات سنتی OOH که امروزه کلاسیک نامیده می‌شود یک واحد استاتیک با فرمت بزرگ است که از فاصله زیاد قابل دیدن است. تبلیغات بیلبوردی به دلیل اندازه بزرگ آنها در معرض بازدید بیشتری قرار می‌گیرند. موقعیت‌های مکانی پرترافیک، دید طولانی مدت تبلیغ بیلبوردی را مقرون به صرفه کرده است.

 

مزایای استفاده از تبلیغات محیطی

استفاده از تبلیغات محیطی با داشتن مزایای بسیاری به برند‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند. این نوع تبلیغات، به دلیل قرار گرفتن در فضاهای عمومی مانند بیلبوردها، عرشه‌های پل، و تابلوهای شهری، به طور مداوم توجه مخاطبان را جلب می‌کند. یکی از مزایای اساسی این روش، افزایش آگاهی عمومی نسبت به برند است، زیرا مخاطبان به صورت روزمره با تبلیغات در محیط خود در تعامل هستند. همچنین، تاثیر بصری قوی تبلیغات محیطی باعث می‌شود که نام برند به خاطر بماند و در ذهن مصرف‌کنندگان جا بگیرد. این روش همچنین به عنوان یک ابزار موثر برای برندسازی شناخته می‌شود، زیرا در محیط عمومی به طور همزمان به گسترش شناخت برند و افزایش فروش کمک می‌کند. در ادامه به تعداد بیشتری از این مزایا می‌پردازیم.

1- حجم بازدید تبلیغات محیطی زیاد است

تابلوهای تبلیغاتی معمولا در مکان‌هایی نصب می‌شوند که بیشترین بازدید را داشته باشند. بنابراین اگر مناسب‌ترین مکان را جهت تبلیغات انتخاب کنید شانس دیده شدن توسط میلیون‌ها مخاطب را خواهید داشت. 

2- تاثیرگذاری جمعی

تاثیرگذاری در یک مجموعه بزرگ از مخاطبان از ویژگی های بارز بیلبوردهای تبلیغاتی است. این تاثیرگذاری وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که طرح شما با خلاقیت و زیبایی بصری یک پیام واحد را به جمعی از مخاطبان منتقل می‌کند.

3- هدایت فعالیت آنلاین

فاصله میان تبلیغات آنلاین و آفلاین هر روز کمتر می‌شود و در این رابطه تبلیغات محیطی نقش اساسی ایفا می‌کند. بر اساس آمار تبلیغات OOH بیش از هر شیوه آفلاین دیگر، تعامل آنلاین را افزایش می‌دهد و به عنوان اصلی ترین عنصر استراتژی بازاریابی شناخته می‌شود. 

4- انعطاف پذیری در تبلیغات محیطی

فراوانی انواع تبلیغات خارج از خانه، موقیت مکانی مختلف آن‌ها و توانایی زمانبندی اجرای کمپین‌های تبلیغات محیطی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که برای اجرای یک کمپین موفق بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. 

5- تبلیغات خارج از خانه ارزان و اثرگذار است

تبلیغات OOH یکی از ارزان‌ترین شیوه های تبلیغات با نرخ بازگشت سرمایه 180 درصد است. بهمین دلیل بزرگان بازاریابی در سراسر جهان تبلیغات محیطی را جز ثابتی از برنامه بازاریابی خود قرار می‌دهند.

6- تبلیغات OOH باعث برجسته شدن و متمایز شدن کسب و کار شما می‌شود

امروزه بازاریابی دیجیتال روند رو به رشدی دارد اما با توجه به آنکه مخاطب متوجه تبلیغ بودن آن می‌شود نرخ تعامل را پایین می‌آورد. از آن گذشته Ad-block ها نیز از نمایش تبلیغات جلوگیری می‌کند. درحالی که تبلیغات محیطی همیشه در معرض دید است. چه مخاطب شما بخواهد یا نخواهد موقع رد شدن از خیابانی که بیلبورد شما در آن است، تبلیغ شما را خواهد دید و اگر اجرای این تبلیغ به درستی انجام شود، مخاطب زیادی را همراه خواهد کرد. بنابراین تبلیغات محیطی برای کسب و کارها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت استفاده و روش‌های تبلیغات محیطی پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم. مشاوره با شرکت‌های متخصص و با تجربه این حوزه می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین روش متناسب با بودجه شما کمک کند.